søndag 14. februar 2010

Båttur til Nusa Lambongan










Lørdag skulle vi på båttur, den gikk til Nusa Lembongan som er en tropisk øy utenfor selve Bali-øya.
Vi tok buss til båten, som tok 20 min. Og Båtturen tok ca 2 timer. Jeg og Åshild var på hver vår gruppe. Åshild måtte reise kl. 06.00 mens jeg heldigvis kunne sove litt lenger, for jeg reiste ikke før 09.00. Jeg hadde en helt fantastisk fin båttur over, det var nesten skyfri himmel, med litt vind fra seilene, så da var det soling på dekk for alle penga. Når jeg kom frem var Åshild ferdig med sine aktiviteter og skulle hjem. Så ho fikk en like bra tur tilbake som vi hadde over.
Lambongan var en helt fantastisk øy. Vi fikk være med på en biltur, bak på et lasteplan hvor vi reiste til deler av øya hvor lokalbefolkningen bodde. Det var veldig mange templer der, det er det generelt ii hele Bali. Vi fikk også se hva slags næring de levde av der også. De fiska opp tang og tare, de hadde egne plantasjer under vann. Disse blir frakta til Amerika og blir brukt i diverse cosmic-produkter som solkrem ol. De besøkte også en gruve som var lagd i den hensikt at den skulle fungere som et underjordisk hus. Han brukte veldig mange år på dette, og døde få år etter det var ferdig. Han som gravde var en gammel mann, på ca 60 år, og døde når han var 84 eller noe. Så tror han brukte ca 15 år på utgravinga hvis jeg ikk husker feil, men det kan godt hende. Er ikke alltid like enkelt å få med seg alt de lokale sier på engelsk, for de er ikke så veldig flinke.
Etter utflukten spiste vi mat, og den var helt fantastisk god, er det noe de er gode på her så er det maten. Det slår sjeldent feil.

Vi hadde også vannsport på planen, snorkling og bananbåt. Jeg og Åshild snorkla for første gang og det var kjempe arti. Det er flere arrangerte turer som tilbyr dette, så det kommer vi til å gjøre flere ganger.
Til slutt satt vi på med bananbåt, det gikk kjempebra fram til siste sving, da blei vi hivd av båten, så fikk rensa systemet skikkelig der for vannet var skikkelig salt.
På turen tilbake var det litt sjø, men det gikk bra. Men jeg som er "så vant med sjø" kjente det litt på kvelden. Følte jeg satt og vugga. Det var ikke noe særlig.

Vi var også ute en liten tur på lørdags kvelden.
I dag(søndag) sov vi rimelig lenge, så på en film, også spilte vi vollyball som egentrening i 90 min. så har faktisk fått gjort litt i dag. Om noen timer er det tid for senga før vi starter på enda en treningsuke, Skal blandt annet få introduksjon i Livvredning og surfing denne uka, så det skal vi spennende :)

1 kommentar:

  1. Høres ut som de storkosa dikkon:) Godt å høre at alt e bra:) så kjem e kanskje ned ein tur snart, hadde ikkji gjort noko med litt sol og varme... hehe.. klem Siri

    SvarSlett